20 praktycznych wskazówek na napisanie świetnego biznes planu cz. I

Każdy, kto założył swoją działalność potrzebuje planu, aby odnieść sukces.

Nie musisz ukończyć renomowanej szkoły biznesowej, żeby odnieść sukces. Jednak potrzebujesz wizji, determinacji, organizacji i zapału do ciężkiej pracy.
Funkcjonalny biznesplan to idealny początek.
W tym artykule odnajdziecie 20 wskazówek, które naprowadzą was na właściwą ścieżkę.

1. Nie traktuj biznes planu jako zadania domowego
Niektórzy ludzie tak właśnie do niego podchodzą – „Muszę wypełnić ponad 20 sekcji, aby plan był gotowy.” Nie o to chodzi. Twój biznesplan to nie zadanie, które wykonujesz dla nauczyciela. W grę wchodzi dużo poważniejsza sprawa. Twój umysł musi być nastawiony na przetrwanie, począwszy od pierwszego dnia. Pomyśl, jak realistycznie możesz postawić biznes na nogi i w jaki sposób zarobisz na nim pieniądze.

2. Raczej treść, niż forma
Nie przejmuj się zanadto formą, bo to treść jest najważniejsza. Jeśli spędziłeś właśnie ponad pół godziny poszukując właściwego szablonu, żeby Twój biznesplan wyglądał ładnie, zmarnowałeś czas. Zwyczajny dokument w Wordzie wystarczy. Najważniejsze, aby Twój plan zwierał wszystkie najważniejsze elementy, takie jak produkt, który można umieścić na rynku, logiczny i efektywny plan wzrostu przychodów i gruntowne zrozumienie potencjalnych kosztów, presji ze strony konkurencji oraz innych ryzyk.

3. Niczego nie komplikuj
Pomyśl o głównym celu. Wyobraź sobie, że miałbyś streścić swój biznesplan tylko do jednej strony - Co byś w niej zawarł? Co jest najważniejsze? Długie strony dotyczące analizy rynku mogą tylko zbić z tropu. Najważniejsze w jaki sposób wygenerujesz przychody, zanim skończą Ci się pieniądze.

4. Co sprzedajesz, jak dużo i kto to kupi?
To podstawa dobrego biznes planu. Jak wygląda menu Twoich produktów lub usług? Jak wygląda ich cennik? Czy bierzesz pod uwagę wszystkie grupy klientów, które mogą być zainteresowane Twoim produktem? Jak będziesz zarabiać teraz, a jak w przyszłości. Jeśli nie potrafisz odpowiedzieć na te pytania, nie powinieneś zabierać się za biznes na własną rękę.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.



5. Bądź realistą
Nie ma powodu, aby wątpić w swoje siły. Trzeba mieć na uwadze następujące rzeczy: W jaki sposób masz zamiar osiągnąć swoje cele? Jaki pomysł Ci w tym pomoże i w jaki sposób? Twoje cele mogą bez problemu być wielkie, ale potrzebujesz realistycznego planu, aby je osiągnąć.

6. Skup się jedynie na ważnych aspektach
Nie rozdrabniaj się na mniej ważne szczegóły. Postaraj się, aby wszystko było jasne, krótkie i proste do zrozumienia. Co będzie przynosiło Ci zyski i utrzyma Twój biznes na powierzchni? Kto będzie sprzedawał Twoje produkty i za ile? Jaki proces należy wdrożyć, aby wszystko dobrze funkcjonowało? Jakie są Twoje koszty, na jakim poziomie stoi Twoja konkurencja i jakie jest ryzyko materialne.

7. Przeprowadź badanie rynku i oszacuj swoje szanse
Dowiedz się z kim i z czym będziesz konkurować. Zarezerwuj sobie czas na porządne badanie rynku, w który chcesz wejść.

8. Kim jest Twoja konkurencja?
Zrozumienie, kim tak właściwie jest Twoja konkurencja i jaką zajmuję pozycje na rynku pokazuje Twoje dobre przygotowanie. Czasami okazuje się, że Twoja konkurencja to nie tylko kolejne przedsięwzięcia, ale kompletnie nowa technologia, którą ciężko będzie prześcignąć. Także miej na uwadze, że w dobie internetu musisz zbadać swoją konkurencję też na innych rynkach, poza granicami kraju.

9. Sporządź listę założeń
Ta część jest bardzo ważna w sekcji prognozowania finansowego. Wszystkie cyferki, które tak łatwo jest umieścić na papierze są oszacowane na podstawie założeń. Wymień wszystkie założenia i włącz je do swojego planu akcji jako cele biznesowe. W ten sposób, jeżeli osiągniesz konkretny cel, Twoje prognozy finansowe także się spełnią.

10. Wypracuj główny punkt odniesienia
Oczywiście możesz odnieść sukces w jakiejkolwiek branży, jeżeli jednak nie masz konkretnego punktu skupienia, prawdopodobnie odniesiesz porażkę. Co konkretnie będziesz robił dobrze? Jaki produkt lub usługa spowoduje, że staniesz się liderem na rynku? O czym będą mówić Twoi klienci?
Określ to wszystko przed startem.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij