20 praktycznych wskazówek na napisanie świetnego biznes planu cz. II

11. Ustal konkretne, osadzone w czasie cele dla swojego biznesu
Bycie „milionerem” i „wolnym finansowo” nie wystarczy. Musisz ustalić dokładne cele dla swojej firmy – kwartalne, roczne i dwuroczne, z konkretnymi akcjami, które możesz śledzić. Dzięki temu, łatwiej będzie Ci się skupić i monitorować postęp.

12. Bądź dokładny w swoim planie działań
Jakich konkretnych działań podejmiesz się w ciągu pierwszego miesiąca, pierwszego kwartału i roku? Jakie są Twoje priorytety? Gdzie skierujesz swoją uwagę na początku? Niczego nie pozostawiaj losowi. Miej w zanadrzu szczegółowy plan działania, który możesz śledzić. Na pewno już nie raz to słyszałeś, że większość nowych firm upada w ciągu pierwszego roku. Czas działa na Twoja niekorzyść, musisz myśleć tak strategicznie i być tak zorganizowany jak to tylko możliwe. Ustal sobie osadzone w czasie „cele działania”.

13. Podziel plan działania na małe części
Podziel swój plan działania na małe części. Na przykład, jeżeli chcesz spenetrować konkretny segment jako cel marketingowy, podziel to na działania, które określą sposób, w jaki to zrobisz. Podział na drobne zadania jest bardzo skuteczny, ponieważ określa punkty, na których należy się skupić, pomaga ustalić określone cele, które można mierzyć i służy jako forma sprawdzenia odpowiedzialności – albo coś zrobiłeś, albo nie.

14. Monitoruj postęp
Biznes plan nie jest dokumentem, który gdy raz się napisze, można odłożyć na półkę. To fundament Twojego biznesu, jego przeznaczeniem jest bycie w ciągłym użytku. Trzymaj go przy sobie – dosłownie trzymaj go w swojej teczce! Często nawiązuj do niego podczas dyskusji. To schemat, który pozwala Ci utrzymać właściwy kierunek, każdego dnia.

15. Włącz wszystkie najważniejsze rzeczy
Pamiętaj, aby wliczyć wszystkie ważne aspekty. Po prostu upewnij się, że o niczym nie zapomniałeś. Jeśli nie potrafisz powiedzieć co sprzedajesz, jak dużo tego sprzedajesz, w jaki sposób zamierzasz to sprzedać (i co jest jest zawarte w procesie sprzedaży), jakie są koszty produkcji, dystrybucji i promocji, kto jest Twoją konkurencją i jakiego ryzyka możesz się podjąć, to prawdopodobnie ominąłeś kilka kwestii.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.

To samo tyczy zdefiniowania konkretnych celów i szczegółowego planu działania.

16. Jakie są Twoje słabe strony?
Jest to blisko skorelowane z realistycznym podejściem, dobrej znajomości konkurencji i postawieniem założeń. Jak dobrze znasz swoją firmę? Jak dobrze wiesz, co musi być zrobione, aby odnieść sukces? Jeśli wiesz, jakie są słabe strony Twojego biznesu, możesz określić plan ich naprawienia.

17. Aktualizuj swój plan podczas jego wykonywania

Warunki się zmieniają. Nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkiego. Niektóre produkty, dla których przewidujesz wielką sprzedaż, mogą stać w miejscu. I na odwrót - nagle mogą pojawić się nowe okazje zdobycia dochodu podczas rozwoju firmy. Koszty są często większe, niż przewidujesz, a spodziewane zyski mogą okazać się niższe. Pamiętaj, że to wszystko zdarza się często i nie ma powodów do załamania się. Biznes plan to „żywy” dokument. Dostosowuj go, wtedy kiedy trzeba – stwórz nowe cele i nowe plany. Najważniejsze, żebyś szedł do przodu w efektywny i zorganizowany sposób.

18. Ucz się z doświadczenia

Używaj informacji o tym, co dzieje się w Twojej firmie. Wykorzystuj lekcje, których do tej pory nauczyłeś się „twardym sposobem”. To najcenniejsza wiedza, ponieważ nie nauczysz się tego w szkole. Weź pod uwagę wnioski z doświadczeń i wdroż je do swojego biznes planu.

19. Plan powinien odzwierciedlać Twój sposób myślenia i Twoją osobowość
Nie myśl, że musisz duplikować metody kogoś innego. Jeśli nie czujesz się komfortowo używając czyjegoś stylu, pozbądź się go. Nie ma czegoś takiego jak „właściwa metoda”. Twój plan musi odzwierciedlać to, jak pracujesz i myślisz. Jeśli nie spełni tego warunku, pozostanie w szufladzie. Umieść w swoim biznes planie odrobinę swojej osobowości.

20. Blask jest imponujący, ale to wyniki się liczą
Piękny i dopracowany plan, oczywiście wygląda ładnie, ale bez planu działania, konkretnych celów, logicznej strategii przynoszenia dochodów, jest bezużyteczny.
Pamiętaj, treść zawsze przewyższa formę!

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij