Agorafobia - techniki samopomocy

Agorafobia według Wikipedii to irracjonalny lęk przed przebywaniem na otwartej przestrzeni, wyjściem z domu, wejściem do sklepu, tłumem, miejscami publicznymi, samotnym podróżowaniem, wywołany obawą przed napadem paniki i brakiem pomocy. Częstą cechą epizodu jest występowanie lęku napadowego.

Metoda „krok po kroku” jest właściwym podejściem do agorafobii (oraz każdego innego rodzaju napadu paniki).
Oto trzy ogólne kroki, które należy podjąć, aby opanować symptomy agorafobii:
1. Dowiedz się więcej na temat kondycji, w jakiej się znajdujesz, jakich zmian w swoim stylu życia możesz dokonać i jakie techniki samo-pomocy są dla ciebie najodpowiedniejsze
2. Zapisz się na tzw. kierowany program samo-pomocy
3. Poproś o intensywniejsza terapię, taką jak terapia zachowania poznawczego lub stosowanie leków
Przestudiowanie agorafobii i jej związku z atakami paniki może pomóc w lepszej kontroli swoich symptomów.
Na przykład, istnieją techniki, których możesz użyć podczas ataku paniki, dzięki którym lepiej kontrolujesz swoje emocje. Większa pewność odnośnie kontroli swoich emocji może skutkować większą pewnością w sytuacjach i środowiskach, w których wcześniej czułeś/aś się niekomfortowo.

Techniki samopomocy w przypadku agorafobii przedstawiają się następująco:
- Pozostań tam, gdzie jesteś i postaraj się nie uciekać do bezpiecznych miejsc podczas napadu paniki
-Skoncentruj się, ważne, aby skupić swoją uwagę na czymś niezagrażającym i widocznym.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.

Może to być zegarek na twojej ręce lub przedmioty w supermarkecie. Przypomnij sam sobie, że przerażające myśli to tylko odczucia towarzyszące atakowi paniki i że wkrótce przeminą.
- Spróbuj głęboko oddychać. Uczucie paniki i zdenerwowania mogą pogorszyć się jeżeli oddychasz zbyt szybko. Postaraj skoncentrować się na powolnym i głębokim oddychaniu, w którego trakcie liczysz powoli do trzech z każdym wdechem i wydechem.
- Zmierz się ze swoim strachem. Postaraj się odkryć, czego tak naprawdę się boisz i postaraj się stawić temu czoła. Możesz to osiągnąć poprzez ciągłe przypominanie sobie, że to czego się obawiasz nie jest prawdziwe i przeminie.
- Kreatywna wizualizacja. Podczas ataku paniki postaraj oprzeć się negatywnym myślom i słowom takim jak „tragedia”, „śmierć”, „ośmieszenie”. Zamiast tego wyobraź sobie, że jesteś w bezpiecznym i przyjemnym miejscu.
- Nie walcz ze swoim napadem. Próba walki z symptomami ataku paniki może często pogorszyć twój stan. Zamiast tego, zaakceptuj fakt, że twoje symptomy nie zagrażają twojemu życiu.

Powyższe wskazówki są pomocne nie tylko w przypadku agorafobii, lecz także do opanowania innych fobii lub napadów paniki. Należy również pamiętać, że oprócz samo-pomocy warto zapisać się na odpowiednią terapię.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij