Asertywność w akcji – cz.I

Chcesz wiedzieć jak wygląda asertywność w praktyce? W poprzednim artykule pt. „Jak być bardziej asertywnym – praktyczne wskazówki” opisałam, jak wiele zależy od naszego nastawienia i sposobu myślenia. Teraz przyszła kolej na poznanie faktycznych działań, będących oznaką asertywności.

Zacznij od małych kroków

Jeżeli myśl walki o swoje w pierwszej chwili przyprawia cię o dreszcze, zacznij od sytuacji o „małym ryzyku”. Na przykład, jeśli zamawiasz hamburgera z wołowiną, a dostajesz chickenburgera, daj znać osobie obsługującej o pomyłce i odeślij jedzenie. Jeśli jesteś na zakupach ze swoją druga połówką i stwierdzicie, że chcecie zjeść na mieście, nie powstrzymuj się od decyzji, gdzie możecie zjeść. Zamiast tego, podejmij się dyskusji i spróbuj przekonać drugą stronę do swojej decyzji.

Mów „nie”

W twojej podróży do stania się osobą bardziej asertywną, mówienie „nie” powinno stać się twoim sprzymierzeńcem. Zacznij mówić „nie” znacznie częściej. Kolejne zadanie w pracy, choć masz już zapełniony grafik? – powiedz „nie”. Znajomi namawiają cię na spotkanie chociaż nie masz ochoty?powiedz „nie”. Nie musisz być niemiły/a, gdy to robisz, postaraj się raczej wyrazić uprzejmie, ale stanowczo. Ludzie z początku będą rozczarowani, co sprawi, że możesz poczuć się źle. Pamiętaj o swoich granicach i o tym, że to ich odpowiedzialność za swoje reakcje.

Mów prosto i bezpośrednio

Kiedy wyrażasz się w sposób asertywny, mniej to więcej.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.

Postaraj się, aby Twoje prośby i preferencje były proste i bezpośrednie. Nie ma potrzeby rozwodzić się nad argumentacją swoich decyzji.

Używaj zwrotu w pierwszej osobie liczby pojedynczej

Podczas proszenia o coś lub wyrażając brak zgody, użyj formy „ja”. Zamiast mówić „Jesteś taki niewyrozumiały” - osoba, do której adresowana jest ta wypowiedź nie wie, jaki ciężki miałeś/aś dzień. Zamiast tego powiedz: Nie masz pojęcia, jak ciężki miałem/am dzisiaj dzień.” Analogicznie, zamiast pytać „Dlaczego chcesz żebym zrobił te wszystkie rzeczy?” powiedz: „Jestem dzisiaj bardzo zmęczony, wiem, że chcesz żeby to było zrobione, ale nie jestem w stanie zabrać się za nie wcześniej, niż jutro”.
Inne przykłady:
Zamiast:”Jesteś taki zazdrosny i kontrolujący” powiedz: „Czuje się sfrustrowana, gdy sprawiasz, że czuje się winna spędzając czas z przyjaciółmi”
Zamiast: „Zawsze upokarzasz mnie, gdy odwiedzamy twoich rodziców” powiedz:”Czuje się zawstydzona i upokorzona, gdy obrażasz mnie w obecności swoich rodziców.
Zamiast:”Twoje żądania są bezpodstawne” powiedz: „Wolałbym, żeby dał mi Pan znać 3 dni wcześniej o tym, że mam przyjść do biura w weekend”

Dopóki nie prosisz o coś absurdalnego, nie ma powodu, by czuć się winnym lub zawstydzonym. Więc przestań przepraszać, gdy o coś poprosisz. Po prostu w uprzejmy sposób poproś o to, co jest ci potrzebne i poczekaj na reakcję tej drugiej osoby.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij