Co powoduje nerwice lękową?

Zastanawiało was kiedyś, co powoduje nerwice lękową? Okazuje się, że istnieje kilka czynników, które mogą przyczynić się do niej (zwanej też zaburzeniem lękowym). Wynika ona z połączenia kilku czynników współpracujących ze sobą w określonym czasie. Zwykle jeden czynnik nie powoduje zaburzeń lękowych. Do czynników należą czynniki biologiczne, czynniki stylu życiowego związane ze stresem, środowisko z dzieciństwa, ukształtowanie wzorców myślenia, czynniki genetyczne.

Spójrzmy na czynniki biologiczne. Wszyscy mamy wrodzoną reakcję walki lub ucieczki, która ma na celu chronić nas przed niebezpieczeństwem. Kiedy nasze przetrwanie jest zagrożone, owa reakcja tworzy fizyczne i psychologiczne zmiany, które zachęcają nas do działania i ochrony naszego życia. Zmiany przejawiają się m.in. w szybkim biciu serca, napięciu mięśni, płytkim oddechu. Osoby cierpiące na nerwice lękowe często przejawiają nadmierną reakcję na stres fizyczny. Dzieje się tak dlatego, ponieważ organizm postrzega codzienne wydarzenia i sytuacje jako zagrożenie dla przetrwania. W celu ochrony siebie, organizm wyzwala reakcję walki lub ucieczki nawet jeśli realne niebezpieczeństwo nie istnieje. Istnieją za to pewne wskazania, że nadmierną reakcję na stres powoduje brak równowagi chemicznej w mózgu. Jednak nie wiadomo, co w pierwszej kolejności powoduje ten stan. Nie zostało też udowodnione, co następuje pierwsze – zbyt silna reakcja na stres zakłócająca równowagę chemiczną, czy na odwrót. Żeby zaradzić temu, ważne jest zdanie sobie sprawy, że jeśli zbyt intensywnie reaguje się na stres, można to zmienić bez względu na to, jaki był początek. Możesz nauczyć się głębokich technik oddechowych i technik relaksacyjnych, które wytrenują twoje ciało, aby reagowało spokojniej.

Przeciążeniowe stresowe wynikające z stylu życia jest drugim czynnikiem. W przypadku występowania zbyt dużego stresu, twoje ciało może wywołać reakcję walki lub ucieczki i zacząć reagować na codzienne wydarzenia, jak gdyby były zagrożeniem. Złe nawyki twojego stylu życia, takie jak przemęczenie, brak snu, nieodpowiednia dieta oraz brak regularnych ćwiczeń mogą powodować niepotrzebny stres i promowanie niepokoju. Najlepiej jest podać przykład, jak przeciążenie stresem może przyczynić się do lęku. Dominika pracuje 60 godzin w tygodniu przez kilka lat. To stawia nadmierny nacisk na jej ciało. Co gorsza, jest tak zajęta pracą, że udaje się jej tylko uzyskać pięć lub sześć godzin snu w nocy. Nie ćwiczy regularnie i je głównie fast foody. Nie pamięta, kiedy ostatni raz znalazła czas dla siebie. Czy widzisz, jak jej styl życia wytwarza stres i daje negatywny efekt kuli śnieżnej? Z biegiem czasu jej organizm zaczyna postrzegać te stałe stresory jako zagrożenie dla przetrwania. Jej ciało w końcu wyczerpie się od powtarzających się i niepotrzebnych reakcji stresowych. Jest ciągle w stanie alarmu, przyczyniając się do fizycznych i psychicznych objawów lęku.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.

Można to zmienić dzięki ograniczeniu lub wyeliminowaniu wielu czynników stresogennych w życiu. Należy wprowadzić zdrowe nawyki do życia poprzez dokonywanie wyborów, które promują spokój, dbanie o siebie i zrównoważenie trybu życia. Czyli będzie to spanie osiem godzin w nocy zamiast sześciu; jedzenie dobrze zbilansowanych, zdrowych posiłków; pracowanie po 40 godzin w tygodniu, a nie 60 czy więcej. Można również nauczyć się, by postrzegać stresory spokojniej, tak aby organizm nie reagował zbyt mocno na stres, kiedy występuje.

Środowisko z dzieciństwa wpływa na nasz sposób myślenia i działania, gdy stajemy się dorośli. Nawet jeśli dorośli wokół nas chcieli dobrze, jako dzieci mogliśmy nauczyć się nawyków i przekonań, które przyczyniają się do lęku. Przykładowo nikt nie nauczył Cię, aby mieć poczucie kontroli nad swoim światem. Może spodziewano się, że osiągniesz coś dzięki dostąpieniu miłości i akceptacji. Może wpojono Ci myślenie "wszystko albo nic" lub nie zostałeś dopuszczony do swobodnego wyrażania swoich uczuć i opinii. Może dorastałeś w środowisku, które nie było fizycznie lub emocjonalnie bezpieczne. Może byłeś często oceniany lub krytykowany. Albo wyrosłeś oglądając i modelując się na dorosłych wokół siebie, którzy reagowali na życie w niespokojny sposób. Bez względu na to, jakie środowisko miało się w dzieciństwie, można jednak zmienić wzorce myślenia, które wytwarzają lęk i przyzwyczajenia wyniesione z przeszłości poprzez wiedzę i praktykę.

To jak myślimy, wpływa na nasz sposób patrzenia na świat i jak reagujemy na stres. Negatywne wzorce myślenia typu "co jeśli ", perfekcjonizm, wspomniane "wszystko albo nic" i postawa ofiary mogą przyczynić się do zaburzeń lękowych. W rzeczywistości, negatywne myśli mogą faktycznie tworzyć objawy fizyczne w organizmie. Badania pokazują, że można to zmienić, ponieważ człowiek posiada siłę do zmiany swoich myśli, które z kolei mogą wpływać na to, jak się czuje fizycznie i psychicznie. Poprzez zdrowsze myśli, można nauczyć się patrzyć na świat w sposób mniej lękliwy i poczuć się po prostu lepiej.

Inne badania pokazują, że napady paniki i zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne mają tendencję do występowania w genach kilku pokoleń. Wydaje się, że część tej tendencji wynika z tego, jak jesteśmy wychowani (środowisko), a część z genetyki. Istnieją pewne wskazania, że czynniki genetyczne są również zaangażowane w fobię społeczną. Oczywistym jest, że genów nie możemy zmienić. Pozytywną stroną tego wszystkiego jest to, że mamy wgląd w poprzednie czynniki.

I jak już wcześniej wspomniałem, zazwyczaj jeden czynnik nie powoduje zaburzeń lękowych. Oznacza to, że jeśli człowiek nauczy się skutecznie rozwiązywać inne czynniki, które przyczyniają się do zaburzenia lękowego, może pokonać swój lęk nawet pomimo czynników genetycznych.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij