Co zrobić, gdy zawalisz sprawę?

Porażki są częścią życia. Nawet najwięksi geniusze popełniają błędy. Kiedy zawalisz sprawę, sam fakt tej sytuacji nie jest najważniejszy, najważniejsze jest, co zrobisz później.

Oto wskazówki, co zrobić krok po kroku:

1. Weź głęboki oddech

W momencie, gdy zdasz sobie sprawę ze swojej pomyłki, nie jest to najlepszy czas na podjęcie działań naprawczych. Jakąkolwiek akcję podejmiesz w czasie „stanu paniki”, pogorszy to tylko sprawę. Na przykład:
Wyobraź sobie, że na spotkaniu, w którym uczestniczy twój szef i klient A wygadasz się, że klient B otrzymał dużą zniżkę. Natychmiast zdajesz sobie sprawę, że wspomnienie o tej zniżce spowoduje, że klient A też będzie chciał taką otrzymać.
Próba naprawienia sytuacji od razu jest złym pomysłem. Jeśli powiesz klientowi: „Oczywiście tego rodzaju zniżki nie są naszą regularną polityką”, przyciągniesz więcej uwagi do tematu „zniżka”.
Tak samo pogorszysz sprawę, jeśli przeprosisz szefa chwilę po spotkaniu.
Weź głęboki oddech, otrząśnij się (może idź na krótki spacer) w celu nabrania dystansu do całej sytuacji.

2. Zobacz sytuacje z innej perspektywy

Pomimo, że twoja gafa może wydawać się olbrzymia dla ciebie, dla innych zaangażowanych osób może być mniej istotna.
Jeśli pomyłki nie przytrafiają ci się często, możesz winić zły dzień – co nie oznacza, że nie musisz naprawić błędu.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.

Sprawa będzie się po prostu wydawać się mniej tragiczna.
Pamiętaj, ze w głównym ujęciu tematu, twoje olbrzymia i ośmieszająca pomyłka tak naprawdę jest nieważna.

3. Bądź obiektywny/a

Skoro już nabrałeś/aś dystansu i innej perspektywy, powróć do swojej pomyłki razem z ludźmi, którzy byli jej świadkami. Dowiedz się, jak wiele szkód spowodowała poprzez pytanie, takie jak:

„Tomek, myślę, że zareagowałem zbyt negatywnie na Twój pomysł dzisiaj rano. Chcę się upewnić, że nie myślisz o mnie źle i że chcę tylko, aby wszystko wyszło dobrze.”

Realistyczną odpowiedź na sytuację najlepiej wyrazić poprzez email – wtedy wszyscy mają czas na ochłonięcie.

4. Przeproś i określ działania naprawcze

Reakcja, jaką otrzymasz po obiektywnej reakcji z poprzedniego kroku pomoże ci określić, co musisz zrobić, aby naprawić sytuację. Jeśli otrzymasz odpowiedź w rodzaju: „Schrzaniłeś sprawę i to bardzo”, odrobinę płaszczenia się nie zaszkodzi.
Z drugiej strony, jeżeli odpowiedź brzmi bardziej jak: „ Tak, czułem się urażony, ale to nic takiego” , twoje przeprosiny mogą być bardziej w stylu:
„Tomek, przepraszam, że zareagowałem zbyt agresywnie, chciałbym się z Tobą spotkać, żeby przeprosić cię osobiście i obiecać, że już nigdy nie zachowam się w ten sposób”.
Skoncentruj się przede wszystkim na naprawieniu sprawy.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij