Dlaczego komunikujemy się z drugą osobą?

Zastanawialiście się kiedyś tak dogłębnie, dlaczego porozumiewamy się z drugą osobą?
Bo tak trzeba? Bo każdy tak robi? Bo to przecież oczywiste?
Proste? Niekoniecznie.
Celem komunikacji jest wyrażenie swoich uczuć, przemyśleń, osiągnięć, negocjacji, przekonań. To również wymiana informacji, kształtowanie i wyrażanie swojego „ ja”, swojej pozycji w społeczeństwie.
Według nas porozumiewanie się jest swego rodzaju sztuką, trudną i niestety żmudną pracą.
Każdego dnia porozumiewamy się z dziesiątkami osób w przekonaniu, że to co chcemy im przekazać jest odbierane i rozumiane przez nich w taki sposób jak tego sobie życzymy. Nie mamy jednak tej świadomości, że w momencie pojawienia się trudności nagle okazuje się, że zostaliśmy inaczej zrozumiani niż to było zamierzone. Zatem możemy śmiało uznać, że komunikację społeczną należy rozwijać i ciągle udoskonalać.

Kim jest nadawca, a kim odbiorca informacji?
Nadawca to inicjator, to kreator, który rozpoczyna i nadaje ton rozmowie. Obowiązkiem jego jest tak określić język przekazu i tak nadać informację, żeby dotarła ona do odbiorcy w sposób zrozumiały. Odbiorca ma również niełatwe zadanie, bo musi odczytać przekazaną informację ze stosownym zrozumieniem. Mało tego, odbiorca musi przekazać nadawcy odpowiedź, która potwierdzi zrozumienie pierwotnej informacji.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.

Z kolei nadawca musi prawidłowo zinterpretować to co przekazał odbiorca. Oznacza to, że obie strony działają na zasadzie tzw. sprzężenia zwrotnego, czyli każde z nich uzyskuje komunikat jak jest odbierany przez druga osobę.

Łatwe? Niestety wiele ludzi nie zastanawia się nad tym jakie skutki niesie ze sobą komunikacja, która do łatwych nie należy.
O jej skuteczności możemy mówić dopiero wtedy jeśli zaistnieje prawidłowość czy też zgodność pomiędzy przekazaną myślą nadawcy i odbiorcy.
Jest też druga strona medalu tzw. bariera komunikacyjna. Często zdarza się tak, że źle sformułowana wypowiedź przynosi zgubę dla relacji pomiędzy ludźmi. Nieumiejętność w komunikowaniu się znacznie pogarsza relacje pomiędzy nimi. Nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego jak bardzo. Mamy prawo oceniać, osądzać, z czymś się nie zgadzać i wyrażać własną opinię, ale musimy mieć też na uwadze, że nieudolna krytyka może popsuć stosunki interpersonalne. Konstruktywna krytyka powinna być rzeczowo sformułowana, przekaz powinien być spokojny i powinien dotyczyć zachowania drugiej osoby, a nie jej samej. Nie jest to łatwe, ale daje poczucie, że potrafimy się komunikować i rozmawiać na trudne tematy co z pewnością przyniesie dużo satysfakcji i zadowolenia.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij