Jak być bardziej asertywnym – praktyczne wskazówki

Niektórzy z nas starają się być mili dla wszystkich kosztem swojego komfortu. Zamiast powiedzieć „nie”, zgadzamy się na robienie czegoś, na co nie mają ochoty, obojętne, czy w pracy, czy w życiu prywatnym. Niestety skutkiem takiego zachowania jest poczucie bycia „popychadłem”, a czasami nawet niekontrolowane wybuchy gniewu.
Na szczęście istnieje kilka sposobów na bycie osobą bardziej asertywną, wszystko zależy od nastawienia:

Ustal granice

Pierwszym krokiem bycia bardziej asertywnym/ą jest wypracowanie zasad i limitów odnośnie zachowania innych wobec ciebie. Osoby pasywne, typowo nie mają żadnych granic i pozwalają innym „deptać po sobie”. Granice powinny odnosić się do twojej rodziny, zdrowia, wiary, zainteresowań, dobrego samopoczucia itp. Jeżeli przez dłuższy czas te granice są naruszane, zamieni cię to na agresywnego i rozżalonego człowieka (Wayne Levine, autor koncepcji N.U.Ts). Znajdź trochę czasu aby ustalić swoje granice w tych kwestiach i nigdy nie idź na kompromis.

Weź odpowiedzialność za swoje własne problemy

Mili ludzie przeważnie czekają, aż ktoś naprawi ich problemy. Osoba asertywna rozumie, że jej problemy są jej odpowiedzialnością. Jeżeli widzisz, że niektóre rzeczy w twoim życiu wymagają zmian, podejmij odpowiednie działania. Zacznij krok po kroku, ważne, aby w ogóle zacząć.

Nie oczekuj, że ludzie będą czytać w Twoich myślach

Osoby nieasertywne oczekują od innych rozpoznawania ich potrzeb i pragnień, bez potrzeby informowania ich o nich.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.

Dopóki nie wymyślono jeszcze technologii umożliwiającej komunikację telepatyczną, musisz jasno mówić o swoich potrzebach. Nigdy nie zakładaj, że ludzie będą znali twoje wewnętrzne uczucia.

Zrozum, że nie masz prawa rządzić innymi

Obydwa rodzaje osób – pasywne i agresywne mają wspólną cechę – czują się odpowiedzialne za czyjeś zachowania oraz uczucia. Osoba agresywna czuje się odpowiedzialna za emocje innych poprzez wymuszenie jej woli za pomocą fizycznej, mentalnej i emocjonalnej siły. Osoba pasywna czuję stałą potrzebę zadowolenia innych. Oba przypadki to przekroczenie rozsądnej troski o emocje innych. Oczywiście musisz zważać na uczucia innych, jednak nie zapominaj o swoich granicach. Jeśli je przekroczą, niech oni zdecydują o tym, czy będą zdenerwowani lub urażeni, nie ty.

Jesteś odpowiedzialny/a za konsekwencje swoich asertywnych działań

Gdy nagle zaczynasz być osobą asertywną, może to spowodować odmienne reakcje innych ludzi. Czasami sytuacja może być nieprzyjemna, jednak należy wziąć odpowiedzialność za swoją postawę. Radzenie sobie z tymi konsekwencjami jest dużo lepsze, niż radzenie sobie z konsekwencjami rozżalonego życia.

Oczywiście nie od razu staniesz się osobą asertywną. Asertywność wymaga czasu i praktyki. Będziesz miał/a dobre i złe dni, ale trochę wytrwałości i wkrótce zauważysz zmiany.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij