Jak być wiodącym ekspertem

"Thought leader" nie jest terminem dobrze znanym w Polsce, jednak jego znaczenie jest coraz ważniejsze z perspektywy odniesienia sukcesu w biznesie. Jako, że angielskiej nazwy nie można przetłumaczyć dosłownie na język polski, użyję określenia „czołowy ekspert” lub „wiodący ekspert”.

Według definicji thought leader to osoba lub firma, którą pozostałe jednostki, klienci, źródła, pośrednicy, a nawet konkurencja postrzegają jako największy autorytet w określonych obszarach specjalizacji, co skutkuje byciem osobą lub organizacją pierwszego kontaktu w tej dziedzinie.

Istnieją dwie strony bycia czołowym ekspertem: popychanie granic poszczególnej metody lub branży, a następnie użycie tych pomysłów do zwiększenia obecności w mediach. Jednak osiągnięcie tych dwóch rzeczy jednocześnie, jest w zasadzie bardzo trudne.

Ujmując to prosto, wiodący eksperci nie są znani jedynie z radykalnego zmieniania zamysłów o poszczególnej branży. Na przykład, Nate Silver został czołowym ekspertem w dziedzinie statystyki, gdy jego blog „fivethirtyeight” dokładnie przewidział wyniki głosowania parlamentarnego.

Od tamtego momentu Silver stal się wiodącym ekspertem elekcyjnym.

Więcej niż przywództwo.
Więc czym różnią się zwykli eksperci od czołowych ekspertów? W większości przypadków z tego samego powodu, który był przyczyną popularności Harlem Shake - wirusowość.
Jedną sprawą jest bycie najskuteczniejszym, najefektywniejszym i najbardziej zorientowanym menedżersko liderem w swojej branży, a inną sprawą jest bycie czołowym ekspertem.
Z jednego lub drugiego powodu, czołowy ekspert zasłużył na swoje miano, ponieważ jego/jej pomysły stały się popularne. Kiedy pomysł pomnaża się i roznosi się po internecie, wraz z imieniem danej osoby, zwykłe przywództwo staje się eksperckim przywództwem.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.


W pierwszym momencie cała idea wydaje się bardzo płytka, ale w końcu wiodący liderzy stali się znani, ponieważ ich pomysły sprawiły, że tacy się stali.
Ich twórczość ekspercka nie odbiłaby się echem, gdyby nie byli popularni. Byli by po prostu dobrze znani w swoim środowisku.

Interesującą cechą wiodących ekspertów nie są tylko dziwne lub nawet szurnięte pomysły, które naprawdę działają, ale pomysły, które są na tyle silne, aby przedrzeć się przez ściany ich wewnętrznego środowiska i dotrzeć do ogólnej publiki. Oczywiście nie jest to łatwe zadanie, jednak z pewnością się opłaci, skutkując w przeróżnych przemówieniach publicznych, popularności w mediach społecznościowych i powtarzających się zaproszeniach do programów telewizyjnych.

Jak bycie czołowym ekspertem pomaga twoim przedsięwzięciom?
Możesz sobie myśleć – mam już dobry produkt i stałych klientów, dlaczego miałbym stać się mini-celebrytą? Oczywiście, bycie liderem w swojej branży przykuwa uwagę prasy i co za tym idzie większe zainteresowanie i sprzedaż. Dodatkową zaletą jest możliwość networkingu - spotkania osób, z którymi możesz nawiązać współpracę.
Niemniej jednak, stanie się czołowym ekspertem nie powinno być twoim celem. Jest to jedynie dodatkowa korzyść tworzenia czegoś prawdziwie innowacyjnego. Jeżeli jesteś w stanie podejmować ryzyko i robić „niekonwencjonalne” rzeczy, wkrótce znajdziesz naśladowców, którzy chętnie będą się od ciebie uczyć i w pewnym momencie określą cię jako „thought leader”.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij