Jak odzyskać równowagę po śmierci ukochanej osoby

Powrót do pustego domu po stracie ukochanej osoby nie należy do łatwych. Nie ma nikogo, kto cię powita, nikogo, kto siedziałby obok ciebie przy stole, łóżko wydaje się puste i chłodne, dom wydaje się obijać odgłos echa, a tobie chce się płakać na myśl, że jesteś teraz sam/a.
Tyle lat razem i tyle wspólnych wspomnień. Strata najbliższej osoby zmienia całe życie , szczególnie jeśli twój ukochany/a był/a jednocześnie twoim przyjacielem/ciółką. Czujesz się kompletnie zagubiony/a i niekomfortowo podejmując nawet najdrobniejsze decyzje.

Oto kilka kroków, które ułatwią ci przejść przez trudny okres żałoby:
1. Zanim pogodzisz się ze strata bliskiej osoby, postaraj się spełnić wszystkie życzenia, które chciałby zrobić twój partner/ka.
2. Uświadom sobie, że zanim znów poczujesz się normalnie, upłynie trochę czasu. Smutek nie zniknie tak po prostu, a ty nie odzyskasz dobrego samopoczucia zbyt prędko. Żałoba do podróż, która trwa tak długo, ile wymaga pogodzenie wszystkich spraw związanych ze śmiercią.
3. Zrozum, że przejdziesz przez określone stadia i nie będzie to trend rosnący.
Doświadczysz zaprzeczenia, złości, rozgoryczenia, tęsknoty, smutku i w końcu akceptacji. Niemniej jednak, możesz nie przechodzić przez powyższe fazy w tej właśnie kolejności. Będziesz się raczej czuć jak na huśtawce, raz będąc na górze a raz na dole.
4. Zignoruj tych, którzy mówią ci, że źle podchodzisz do żałoby. Zamiast tego, podziękuj za troskę i poinformuj ich, że każdy przechodzi przez żałobę inaczej. Jest to proces indywidualny i zależy od twojej osobowości i od tego, jaką relację miałeś/aś ze swoim partnerem/ką.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.

Dokładniej mówiąc możesz spotkać się z opiniami, że zbyt szybko się „otrząsnąłeś/aś” lub na odwrót - że tkwisz w przeszłości. Jeżeli masz wątpliwości odnośnie któregokolwiek z twierdzeń, porozmawiaj z właściwym psychologiem lub terapeutą. Oni w profesjonalny sposób doradzą ci, jak przebrnąć przez smutek i żałobę.
5. Nie martw się, że zapomnisz o bliskiej osobie.
Czy było coś, co zawsze chcieliście zrobić, ale obowiązki rodzinne wam na to nie pozwalały? Teraz jest na to czas. Bądź kimkolwiek chcesz – artystą, pilotem, nurkiem; wybierz się w podróż balonem, a najważniejsze, dąż do tego, żeby być szczęśliwym i spełnionym. Poznasz nowych ludzi i zdasz sobie sprawę, że życie może być satysfakcjonujące i ekscytujące, nawet gdy jesteś sam/a.
6. Bądź cierpliwy. Zmiana nie przyjdzie ani szybko, ani łatwo.
7. Zaadoptuj zwierzaka.
Przemyśl sprawienie sobie kota lub psa. Nic nie koi nerwów tak, jak ciepło i miłość drugiego stworzenia. Mogą być doskonałymi towarzyszami zabaw i odpoczynku. Wiedz tylko, że pupil nie zastąpi twojej ukochanej osoby. Niemniej jednak zwierzęta poprawią ci humor i mogą być doskonałymi słuchaczami, gdy potrzebujesz się wygadać.
8. Udzielaj się jako wolontariusz.
Gdy jesteś gotowy/a na podjęcie akcji i masz na tyle energii, przekaż część swojego czasu na wolontariat. Pomoc innym może mieć na ciebie wspaniały wpływ. Możesz stać się wolontariuszem w hospicjum, wyjechać na zagraniczny obóz lub udzielać się w konkretnej akcji charytatywnej.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij