Jak radzić sobie ze stresem pourazowym

Często jest tak, że osoby, które doświadczyły ciężkiego przeżycia w przeszłości mają problemy z powrotem do normalności.
Ważne, aby ofiary traumatycznych wydarzeń postawiły siebie w pozycji kontroli. Aktywna postawa wobec traumy sprawi, że poczujesz się silniejszy. Jest to przede wszystkim:
- zaakceptowanie wpływu, jaki trauma ma na twoje życie i podjęcie odpowiedniego działania dla polepszenia sytuacji;
- aktywna postawa, nawet w przypadku braku kryzysu, jako wyrobiony nawyk.

Ponadto:

Świadomość, że powrót do zdrowia to proces.
Uświadom sobie, że powrót do normalności, po doświadczeniu szokującego zdarzenia jest procesem i wymaga czasu. Zdając sobie z tego sprawę, będziesz się czuł, że sprawy są bardziej pod kontrolą.

Pozytywne działanie.
Najlepiej, gdyby pierwszą twoją czynnością było zapoznanie się objawami stresu pourazowego i nerwicy lękowej. Dowiedz się, w czym możesz potrzebować pomocy innych. Szybko zorientujesz się, że jest więcej takich osób jak ty i że możesz dołączyć do różnych grup wsparcia. Jeżeli poszukasz odpowiedniej terapii i zaczniesz lepiej rozumieć swoją reakcję na traumę, będziesz w stanie efektywniej radzić sobie z jej symptomami.

Porozmawiaj z innymi.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.


Gdy ofiary traumatycznych wydarzeń rozmawiają o swoich problemach z innymi, czują wsparcie i zrozumienie. Najgorszym błędem jest izolacja. Oczywiście musisz najpierw dobrze wybrać osoby, z którymi dzielisz swoje uczucia i jasno określić, czego od nich oczekujesz. Nie wykluczone, że w rezultacie otrzymasz prawdziwą, fachową pomoc.

Zrelaksuj się.
Wypróbuj różne techniki relaksacyjne, takie jak:
- akupunktura
- aromaterapia (olejki eteryczne)
- pływanie, stretching, joga
- muzykoterapia
- spędzanie czasu na świeżym powietrzu, np. nordic walking

W pierwszym momencie tego rodzaju aktywności mogą pogłębić uczucie niepokoju, z powodu atmosfery sprzyjającej wspomnieniom. Najlepszym sposobem jest małe dawkowanie technik relaksacyjnych lub ich łączenie, np. spacerowanie ze słuchaniem przyjemnej muzyki.

Poza wymienionymi sposobami radzenia sobie ze stresem post-traumatycznym, oczywiście ważnym krokiem jest skonsultowanie się ze specjalistą. W szczególności, jeżeli sam nie radzisz sobie ze skutkami traumy. Nieleczone objawy w dłuższym czasie mogą prowadzić do depresji, zaburzenia snu, rozdrażnienia i chęci sięgnięcia po środki odurzające. Aby tego uniknąć, konieczne jest podjęcie właściwego leczenia.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij