Jak radzić sobie ze złością, czyli 9 prostych kroków do opanowania gniewu

Czy często łapiesz się na tym, że wybuchasz gniewem gdy coś idzie nie po twojej myśli? Czy twoje ciśnienie skacze w górę, gdy ktoś nie chce współpracować? Złość jest normalnym a nawet zdrowym odczuciem, jednak ważne jest, aby mieć je pod kontrolą. Nieopanowany gniew źle wpływa na ciebie i na twoje relacje z innymi. Na szczęście istnieją sposoby, aby sobie z nim radzić; oto 9 praktycznych kroków do opanowania złości:

1. Zrób krok do tyłu i spróbuj się zrelaksować.
Najbardziej przewidywalną reakcją na konflikt z otoczeniem jest gniew lub krzyk. Jednak takie zachowanie nie prowadzi do niczego dobrego. W sytuacji kiedy coś nie idzie po naszej myśli warto najpierw zastanowić się, co tak naprawdę się stało. Nie spiesz się z reakcją, ponieważ może ona wywołać jeszcze większe spięcia bądź kogoś obrazić. Pozwól innym powiedzieć co mają na myśli i spróbuj zrozumieć ich stanowisko zanim wyrazisz swoja opinię.

2. Przenieś swoje emocje na inne rzeczy.
Gdy się zdenerwujesz, spróbuj wyładować swoją złość na czymś nieszkodliwym, np. uderzając w poduszkę lub jakąś miękką torbę. Przez kilka minut udawaj, że jest to osoba/y, na które jesteś zły/a. Dzięki temu wyładujesz swoją negatywną energię na czymś innym, a nie na ludziach.

3. Spróbuj zrozumieć swój gniew.
Jest to jeden z najistotniejszych kroków do opanowania złości. Zadaj sobie dwa pytania:
Dlaczego jestem zły/a?
Kto spowodował mój gniew?
Być może wcale nie ma powodu do gwałtownej reakcji.

4. Zastanów się, jak naprawić problem.
Czy rozmowa z osobą, która doprowadziła cię do szewskiej pasji pomoże?
Co musisz zrobić, żeby naprawić zaistniałą sytuację?
Zrób sobie listę rzeczy, które pomogą w rozwiązaniu problemu.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.



5. Porozmawiaj z innymi osobami.
Rozmowa z innymi pomaga. Nie wahaj się zapytać innych o radę lub po prostu się wygadaj.
Bądź cierpliwy jeśli nie zrozumieją o co dokładnie chodzi i potraktuj ich radę z szacunkiem nawet, gdy ci się nie podoba. Powiedz raczej, że zastanowisz się nad tym, co ci powiedzieli.

6. Porozmawiaj z osobą, która cię zdenerwowała.
Powiedz jej, dlaczego jesteś zły/a i (w uprzejmy sposób) poinformuj ją, co może zrobić aby pomóc w zaistniałeś sytuacji. Bądź przy tym ostrożny/a – głównym tematem konwersacji powinny być twoje odczucia, nie co ta druga osoba powinna lub nie powinna zrobić.

7. Przemyśl odbytą konwersację.
Spróbuj zrozumieć motywy osoby, z którą jesteś w konflikcie. Dopuść do myśli, że może cała sytuacja była po prostu nieporozumieniem.

8. Przyjmij opcję, że problem może być nierozwiązywalny.
Możesz wciąż odczuwać złość, ale czasami trzeba zaakceptować stan rzeczy. Złość nie jest dobrym uczuciem, jednak mało prawdopodobne, że wszystko zawsze pójdzie zgodnie z naszym planem.

9. Uśmiechnij się.
Od dawna wiadomo, że śmiech to zdrowie. To przysłowie sprawdza się również w kwestii gniewu.
Śmiech pozwoli ci się rozluźnić, ponadto możesz się uśmiechać zawsze i wszędzie.
Następnym razem, kiedy się zezłościsz, spróbuj szczerze się uśmiechnąć, dodając do tego zrozumienie, akceptację i cierpliwość. Zrozumiesz wtedy jak łatwo tak naprawdę przestać się gniewać i wpaść w lepszy nastrój.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij