Jak skutecznie radzić sobie ze stresem

Współczesny człowiek jest narażony na doświadczanie wielu sytuacji stresowych. Szczególnie dotyczy to młodych ludzi między 20 a 30 rokiem życia, którzy w tym okresie zaczynają pełnić wiele nowych dla siebie ról społecznych i zawodowych – pracownika, małżonka, rodzica. Ich tempo życia jest większe niż wcześniejszych pokoleń; z powodu małego doświadczenia życiowego mają oni też mniejszy dystans do spotykających ich wydarzeń niż osoby w średnim wieku czy starsze. Wielu z nich nie radzi sobie z tym obciążeniem, co negatywnie odbija się na ich zdrowiu fizycznym i psychicznym.
Czym tak właściwie jest stres? Termin stres do nauk o zdrowiu po raz pierwszy wprowadził w 1926r. Hans Selye. Współczesna definicja stresu opracowana przez tego naukowca głosi - stres jest specyficzną reakcją organizmu na wszystkie niedomagania.
Na pojawienie się stresu człowiek reaguje automatycznie tak jak na sytuację zagrażającą. Część ludzkiego układu nerwowego - dokładnie Autonomiczny Układ Nerwowy - wyspecjalizował się w kierunku automatycznych reakcji na otoczenie i zmiany wewnątrz człowieka. Dzieli się on na dwie części: sympatyczną i parasympatyczną. Część sympatyczna pobudzana jest w sytuacjach zagrożenia, natomiast część parasympatyczna jest częścią „hamulcową” i odpowiada za uspokojenie organizmu w momencie zażegnania zagrożenia.
Źródła stresu mogą tkwić w czynnikach zewnętrznych tj. hałas, tłok, zanieczyszczenie środowiska, jak i w samym człowieku - wynikać z jego poczucia własnej wartości, stosunku do innych i sposobu zachowania. Stres jest też rezultatem konfliktów emocjonalnych, nacisków środowiska, sposobu odżywiania czy choroby. Jednym z miejsc, w którym potencjalnie występuje duża liczba czynników stresogennych jest praca. Zła organizacja pracy, nieumiejętność zarządzania czasem, duża liczba obowiązków a przede wszystkim konieczność porozumiewania się ze współpracownikami są częstym powodem podenerwowania, napięcia i nerwowych reakcji wielu osób.
Gdy takie sytuacje powtarzają się lub trwają zbyt długo w organizmie gromadzi się energia nie znajdująca ujścia. Może to doprowadzić do wyczerpania, a nawet choroby. Dlatego zamiast narażać się na oddziaływanie czynników stresogennych powinno się skupić na zapobieganiu ich występowania. Gdy jednak to nie jest możliwe, trzeba nauczyć się skutecznie sobie z nimi radzić. Jak to zrobić?
Badania naukowe wskazują, ze jedną z najefektywniejszych strategii radzenia sobie ze stresem jest koncentracja na problemie i podejmowanie działań pozwalających na jego rozwiązanie. Ludzie, którzy starają się aktywnie przezwyciężyć życiowe stresy, wykorzystując w tym celu swój potencjał i zewnętrzne zasoby pozostają w lepszym zdrowiu niż ci, którzy udając, że nic się nie stało albo użalają się nad sobą, obwiniając innych za swoje niepowodzenia.
Aby usprawnić proces rozwiązywania problemu należy najpierw go zdefiniować a następnie ustalić cel, którego osiągniecie będzie dla nas satysfakcjonujące. Większość problemów posiada więcej niż jedno rozwiązanie. Dokładna analiza plusów i minusów alternatywnych rozwiązań pozwali wybrać takie rozwiązanie, które będzie dla nas możliwe do wdrożenia, najmniej kosztowne, a zarazem pozwoli na osiągnięcie przynajmniej minimalnie satysfakcjonujących efektów.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.


Stres wiąże się z przeżywaniem silnych emocji, często negatywnych. Większość ludzi nie umie sobie z nimi radzić. Jedni starają się je stłumić, pozostając w efekcie w permanentnym stanie rozdrażnienia, inni natomiast nie umieją kontrolować swoich wybuchów emocji i zachowują się agresywnie.
Tymczasem by efektywnie radzić sobie z emocjami w sytuacji stresowej powinno się je oddzielić od obiektywnej natury problemu. W tym celu należy skontaktować się z własnymi emocjami i nazwać je, a następnie precyzyjnie określić sytuację/zachowanie, która te emocje wywołuje. Kolejny krok będzie polegał na zareagowaniu na tą sytuacje/zachowanie: głośne wypowiedzenie jakie ta sytuacja wywołuje we mnie emocje i jakie są tego konsekwencje.
Przykładowo, jeśli ktoś z domowników/współlokatorów ciągle używa Twoich rzeczy bez pytania, czego bardzo nie lubisz możesz powiedzieć: Często pożyczasz coś ode mnie lub używasz moich rzeczy nie pytając mnie o zgodę. Złoszczę się wtedy, gdyż nie zawsze mogę znaleźć to, co akurat potrzebuję, poza tym szybciej się zużywają, co jest dla mnie obciążające finansowo. Proszę, następnym razem gdy będziesz chciał coś pożyczyć zapytaj mnie o to. Głośne nazwanie swoich emocji pozwala na zmniejszenie ich intensywności, a taka forma komunikatu nie dotyka drugiej strony jako osoby, a jedynie wskazuje na jej niestosowne zachowanie.
Choć stresu nie da się całkowicie uniknąć, można zmniejszyć jego negatywne skutki. Aby zmniejszyć negatywne oddziaływanie stresu w ciągu dnia można zastosować się do poniższych wskazówek:
• Medytuj, koncentrując się na swoim oddechu; stosuj proste techniki relaksacyjne – medytacja nie tylko poprawia samopoczucie i zwiększa odporność organizmu, ale także pozwala uwolnić się od lęku czy chronicznego bólu, obniżyć ciśnienie;
• Słuchaj muzyki – najbardziej pomocna w walce ze stresem jest muzyka w szybkim tempie w tonacji C-dur.
• Śmiej się – humor pobudza te obszary mózgu, które są powiązane z odczuwaniem zadowolenia;
• Ruszaj się - w wyniku wysiłku fizycznego mózg wytwarza endorfiny – neurohormony odpowiedzialne za uczucie przyjemności. Energiczny spacer, pływanie, jazda na rowerze czy taniec, o ile są uprawiane regularnie przez minimum pół godziny, skutecznie poprawiają samopoczucie.
• Obracaj się w dobrym towarzystwie – wsparcie, na jakie można liczyć ze strony przyjaciół jest skutecznym remedium przeciwko dołkom psychicznym i chorobom ciała.
Do skutecznych technik kontroli stresu należą również:
- wysypianie się;
- nie stawianie sobie za wysokich celów i oczekiwań wobec siebie;
- akceptowanie tego, czego nie można zmienić;
- znalezienie sensu w życiu;
- zacieśnianie więzi społecznych.
Możliwych sytuacji stresowych jest bardzo dużo, a ich konsekwencje są nie do przewidzenia. Dlatego umiejętność radzenia sobie ze stresem jest niezbędna do tego by dobrze funkcjonować w życiu zawodowym, społecznym i osobistym

Kilka słów o autorze wpisu

Agnieszka Bożek

Agnieszka Bożek

Jestem absolwentką psychologii stosowanej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończyłam Zaawansowane Szkolenia Trenerskie i Szkołę Coachów Rodzicielskich w Pracowni Psychologicznej Elżbiety Sołtys oraz 4-letnią Szkołę Psychoterapii Psychodynamicznej w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Doświadczenie w pracy z ludźmi zdobywałam podczas praktyk, stażów i pracy etatowej w firmach prywatnych o profilu doradczo-szkoleniowym (jako Psycholog, Trener i Specjalista ds. szkoleń), z obszaru ochrony środowiska (jako Specjalista ds. HR), publicznych ośrodkach zdrowia psychicznego (oddziały psychiatryczne stacjonarne i dzienne, Poradnia Zdrowia Psychicznego) oraz organizacjach pozarządowych (wieloletnia działaczka Polskiego Stowarzyszenia Studentów i Absolwentów Psychologii). Jako trener przygotowuję i prowadzę warsztaty oraz szkolenia rozwojowe z zakresu: - radzenia sobie ze stresem i przeciwdziałania syndromowi wypalenia zawodowego, - wzmacniania własnej odporności psychicznej, - motywowania siebie i innych do działania, a także szkolenia integracyjne, dotyczące budowania zespołu, komunikacji interpersonalnej, asertywności, zarządzania sobą w czasie, efektywnych metod uczenia się. Jako coach rodzicielski prowadzę indywidualne sesje z rodzicami oraz warsztaty dla rodziców i specjalistów pragnących wspierać rodziców w ich zadaniach i wyzwaniach.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij