Jak uczyć się efektywniej cz. II

W poprzednim artykule przedstawiłam pierwsze trzy techniki efektywnego uczenia się. W dalszej części tego artykułu poznają Państwo kilka kolejnych metod.

4.Sprawdź informację zamiast próbować ją zapamiętać.
Uczenie się nie jest oczywiście idealnym procesem. Czasami zapominamy o szczegółach, które już zapamiętaliśmy. Jeżeli czujesz, że masz problemy z przypomnieniem sobie pewnych skrawków wiadomości, lepiej sprawdź je w źródle. W jednym z badań udowodniono, że im więcej czasu spędzasz na borykaniu się z przypomnieniem sobie odpowiedzi, tym większe prawdopodobieństwo, że zapomnisz o niej w przyszłości. Dlaczego? Próby przypomnienia sobie wcześniej utrwalonej wiedzy w rzeczywistości skutkują utrwaleniem „stanu błędu” zamiast właściwej reakcji.

5. Obserwuj siebie podczas nauki.
Kolejna dobrą strategią polepszenia efektywności przyswajania wiedzy jest rozpoznanie swoich zwyczajów uczenia się. Istnieje duża liczba teorii o stylach uczenia się. Teoria Gardnera o wielokrotnej inteligencji opisuje osiem różnych typów inteligencji i pomaga w zrozumieniu swoich mocnych stron. Carl Jung z kolei zaproponował teorię wymiarów stylu uczenia, które również mogą pomóc w zidentyfikowaniu odpowiedniej dla ciebie strategii nauki.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.




6. Sprawdzaj swoją wiedzę.
Może się wydawać, że spędzanie większej ilości czasu na nauce to najlepsza metoda. Badanie ujawniło, że wypełnianie próbnych testów lepiej wpływa na to, co zapamiętujemy (nawet jeśli nie było tych samych pytań w prawdziwym teście). Okazało się, że studenci, którzy spędzili mnóstwo czasu na przygotowywaniu się do egzaminu, ale nie zostali przetestowani, mieli dużo więcej trudności z przypomnieniem sobie materiału.

7. Skończ z robieniem kilku rzeczy naraz.
Przez wiele lat uważano, iż ludzie, którzy potrafią wykonywać wiele zadań jednocześnie, mają przewagę nad tymi, którzy skupiają się na jednej czynności. Niemniej jednak, badanie pokazało, że robienie kilku rzeczy naraz ma negatywny wpływ na efektywne uczenie się. Podczas eksperymentu uczestnicy stracili dużo czasu przechodząc z jednego zadania na drugie i tracili jeszcze więcej czasu, gdy każde z zadań stawało się bardziej kompleksowe. Poprzez przełączanie się z jednej aktywności na drugą uczymy się wolniej, stajemy się mniej wydajni i popełniamy więcej błędów. Aby uniknąć podobnej sytuacji postaraj się rozplanować zadania w czasie i skupić się na jednym zadaniu.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij