Kompetencje miękkie a twarde, czym się różnią

Kompetencje twarde to umiejętności techniczne, których można się wyuczyć i dzięki którym można zdobyć i utrzymać pracę. Mówiąc prościej, jeżeli wiesz w jaki sposób wykonywać pracę w swojej profesji, oznacza to, że masz solidne twarde kompetencje. Na przykład: umiejętność używania określonych programów komputerowych, pomiaru, kalkulacji i analizy danych, posługiwanie się określonymi narzędziami i posiadanie określonych certyfikatów potwierdzających kompetencje.

Kompetencje miękkie w odróżnieniu od twardych, nie są namacalne i czasami są traktowane w kryteriach prawdopodobieństwa zatrudnienia. Zaliczają się do nich zdolności komunikacyjne, umiejętność rozwiązywania problemów, pozytywne nastawienie i zachowanie, zdolność adaptacji i pracy z innymi, kreatywne myślenie, umiejętność negocjacji i kierowania innymi.

W jaki sposób należy wykorzystać kompetencje miękkie i twarde, aby zdobyć i utrzymać pracę?

W celu znalezienia pracy w swojej profesji w pierwszej kolejności należy dowiedzieć się jakich twardych kompetencji potrzebujesz (edukacja, treningi, szkolenia, certyfikaty). Po drugie, musisz ocenić swoje kompetencje miękkie, które przydadzą się firmie i z którymi zwiększysz swoje prawdopodobieństwo zatrudnienia.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.



Powiedzmy, że na dane stanowisko startują dwaj kandydaci. Oboje posiadają identyczne umiejętności twarde i znaczne doświadczenie w potrzebnej dziedzinie. Kiedy spotykają się z pracodawcą podczas rozmowy kwalifikacyjnej, jak myślisz, kto zostanie wybrany? Odpowiedź brzmi kandydat, który ma lepsze kompetencje miękkie, tj. doskonałe umiejętności interpersonalne (łatwo dogaduje się z innymi), dobrą etykę zawodową, dobrze rozwinięty zmysł komunikacji, umiejętność rozwiązania konfliktu w zespole oraz pomysłowość. Większość pracodawców poszukuje osób, które potrafią przełamać lody w miejscu pracy i wnieść dynamikę do biznesu.

Niedawno strona CareerBuilder przeprowadziła ankietę wśród pracodawców, pytając się ich o to, które kompetencje są ważniejsze. 77% odpowiedziało, że obydwa rodzaje – miękkie i twarde tak samo. Zestawiono 4 najważniejsze kompetencje miękkich: 1. silna etyka zawodowa (73%), 2. niezawodność (73%), 3. pozytywne nastawienie (72%) i 4. samo-motywacja (66%).

A więc upewnij się, że możesz spełnić oczekiwania pracodawcy pod wyżej wymienionymi względami.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij