Kontroluj poziom swojego stresu cz. I

Może się wydawać, że na stres nie ma skutecznego antidotum. Nigdy nie będziesz miał/a więcej czasu w ciągu dnia niż ten, który masz do dyspozycji, a obowiązki związane z karierą i rodziną zawsze będą wymagały dużej uwagi. Masz jednak więcej kontroli, niż ci się wydaje. W zasadzie sama świadomość możliwości kontroli swojego życia jest podstawą radzenia sobie ze stresem.

Pierwszym krokiem do opanowania stresu jest identyfikacja jego źródeł. Nie jest to jednak proste, ponieważ możesz z łatwością pominąć myśli, uczucia i zachowania, które wywołują u ciebie stres. Ważne jest tutaj szczegółowe przyjrzenie się źródłom stresu, a także swoim nawykom, wymówkom oraz nastawieniu. Dla ułatwienia, zadaj sobie trzy podstawowe pytania:

Czy tłumaczysz sobie, że każde uczucie stresu jest jedynie tymczasowe?
Czy kojarzysz stres jako nieodłączną część swojej pracy?
Czy obarczasz winą za stres innych ludzi lub inne wydarzenia?

Dopóki nie zdasz sobie sprawy z roli, jaką pełnisz w tworzeniu i podtrzymywaniu stresu, pozostanie on poza zasięgiem twojego wpływu.

Istnieje kilka strategii radzenia sobie ze stresem.

Pierwsza to unikanie niepotrzebnego stresu:

Naucz się mówić „nie”; odmów przyjęcia dodatkowych obowiązków jeżeli wiesz, że nie masz na nie tak naprawdę czasu.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.


Unikaj ludzi, którzy cię stresują; ogranicz kontakt z taką osobą lub całkowicie wyeliminuj ją ze swojego życia.
Przejmij kontrolę nad swoim środowiskiem; zmień stresujące otoczenie np. unikaj głośnych i zatłoczonych miejsc.
Unikaj „ciężkostrawnych” tematów; jeżeli w trakcie dyskusji na dany temat łatwo się irytujesz, nie poruszaj go.
Zredukuj swoją listę rzeczy „do zrobienia”: wybierz pomiędzy obowiązkami, które muszą być zrobione, a tymi, które mogą poczekać.

Drugą strategią jest zmiana swojego nastawienia:

Wyraź swoje uczucia zamiast skrywać je w sobie; jeżeli ktoś lub coś cię niepokoi, powiedz mu to wprost.
Bądź gotowy na ustępstwa; gdy wymagasz zmiany u innych, bądź w stanie zrobić to samo.
Bądź bardziej asertywny/a; rozwiązuj problemy z wyprzedzeniem.
Zadbaj o właściwą organizację czasu; postaraj się zaplanować wszystkie swoje obowiązki wcześniej.

Kolejne metody radzenia sobie ze stresem poznasz w drugiej części tego artykułu.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij