Wykorzystaj asertywność do walki z depresją cz. I

Ludzie chorzy na depresję bardzo rzadko są osobami asertywnymi i na odwrót – osoby asertywne rzadko chorują na depresję. Nie jest powiedziane oczywiście, że sam trening asertywności pomoże wyleczyć kogoś z depresji. Jednak nauka tej umiejętności ma zdecydowanie duży wpływ na samoocenę – kluczowy element dobrego samopoczucia.

Większość z nas, zwłaszcza osoby z depresją, cierpią na po cichu, znosząc niemiłych, agresywnych lub manipulujących ludzi. Ma to tragiczny wpływ na naszą samoocenę. Okazjonalnie możemy stracić kontrolę i zniżyć się do poziomu tej drugiej osoby, co nie rozwiązuje sprawy i często zostawia nas ze złym uczuciem wobec siebie.

Zachowanie asertywne natomiast, umacnia poczucie wartości. Jeśli traktujemy siebie jako osoby warte respektu, inni także zaczną traktować nas w ten sposób. Bycie osobą asertywną oznacza świadomość swoich praw i okazywanie sobie tego samego szacunku, jak drugiej osobie. Nie oznacza to bycie nachalnym, wymagającym, kontrolującym lub samolubnym. W zasadzie, jedną z części treningu asertywności jest uważne słuchanie, przemyślenie racji drugiej strony, tak samo jak swojej. Bycie asertywnym oznacza identyfikację swoich pragnień i wyrażenia ich prostym językiem, z szacunkiem do drugiej osoby.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.



Asertywne zachowanie może nauczyć nas jak wyrażać swoje uczucia, przypominać nam o naszych prawach, pomóc nam w spełnieniu naszych pragnień i rozwiązać niejasne i konfliktowe sytuacje.
Co najważniejsze, nie możemy oczekiwać szacunku od innych, jeżeli sami nie traktujemy siebie z szacunkiem. Jest to jedna magicznych myśli osoby z depresją – życzenie, aby respekt do siebie był nam przekazany jak spadek. Z drugiej strony, szacunek do siebie, tak jak każda inna umiejętność przydatna do walki z depresją, musi być wyuczona i zasłużona. Może to być bardzo trudne, zwłaszcza gdy borykasz się z ciężką depresją. Zacznij, gdy jesteś na to gotowy/a, rozeznaj się w kursach i szkoleniach w swoim regionie i zacznij używać technik asertywnego myślenia.

Istnieje mnóstwo książek, nagrań i lekcji, które możesz wykorzystać do swojej nauki.
Jedną z najlepszych książek na temat walki z lękiem i fobią jest poradnik Edmunda J. Bourne'a – Lęk i Fobia, Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij