Wykorzystaj asertywność do walki z depresją cz. II

W poprzedniej części artykułu wyjaśniłam, jak duży wpływ na rozwój depresji może mieć brak asertywnego zachowania. W tej części omówione zostaną praktyczne porady, jak walczyć z lękiem i fobią, zaczerpnięte z książki Bourne'a.

1. Obiektywnie oceń swoje prawa.
Czy masz prawo oczekiwać innego traktowania, niż dotychczas? Wszyscy mamy podstawowe prawa, o których zapominamy. Wliczają się w to: prawo do zmiany zdania, lub do powiedzenia „nie wiem”, do bycia traktowanym z godnością i szacunkiem, i do odczuwania naszych emocji.

2. Wybierz czas, w którym chcesz rozwiązać sytuację
Podczas konfliktu z partnerem, współpracownikiem lub z kimś, z kim masz stały kontakt, ustal obustronnie dogodny czas, kiedy możesz przedyskutować problem. Niektóre sytuacje muszą być jednak rozwiązane „z miejsca”, zanim zła sytuacja się rozwinie.

3. Przedstaw problem z perspektywy tego, jak wpływa na ciebie
Wyjaśnij dokładnie, w jaki sposób odczuwasz dyskomfort lub ból spowodowany przez zachowanie drugiej osoby. Może to być wszystko, czego potrzebujesz. Czasami ludzie nie są świadomi, jaki wywierają wpływ na innych. Pamiętaj o użyciu spokojnego tonu głosu i obiektywnych argumentów, pozbawionych krytyki.

4. Przedstaw swoje uczucia używając komunikacji werbalnej oraz niewerbalnej
To wymaga ćwiczeń. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, jak nasze ciało zaprzecza czasami naszym słowo. I tutaj wchodzą stwierdzenia w 1-rwszej osobie l.

Dostęp do strony internetowej oferującej w jednym miejscu wiele funkcji dla grupy ludzi zainteresowanej rozwojem osobistym. Integracja w grupy społecznościowe, możliwość opiniowania i oceniania artykułów, aktywność na forum.

poj.: „Kiedy za głośno puszczasz muzykę, nie mogę się skoncentrować. Zaczynam się martwić, że nie zdążę przed terminem.” Ta druga osoba nie jest odpowiedzialna za to, jak się czujesz. Ma prawo o tym wiedzieć.

5. Powiedz drugiej osobie, czego oczekujesz
Użyj prostego, bezpośredniego języka i bądź konkretny/a. „Chcę żebyś pomógł mi przy zmywaniu naczyń”, a nie „Chcę żebyś pokazał więcej zaangażowania”. Zaadresuj wypowiedź w konkretne zachowanie, a nie w osobowość drugiej osoby, aby uniknąć jej postawy obronnej.

6. Opisz konsekwencje. Wyjaśnij, co się stanie, kiedy druga osoba będzie lub nie będzie współpracować. Takie przedstawienie sytuacji nie powinno brzmieć jak groźba, lecz jako naturalna konsekwencja. „Jeśli skończę swoje zadanie, możemy później wyjść na miasto”. Kiedy masz do czynienia z kimś, kto nie jest osobą współpracującą, możesz wspomnieć o naturalnych konsekwencjach: „Jeśli nie pozwolisz mi skończyć mojej pracy, nie będzie nas stać na kupno rzeczy, które chcesz”.

Asertywność ma duży wpływ na nasze życie. Nie będąc osobą asertywną, pozwalamy innym nami kierować. Boimy się żyć według własnego uznania i potrzeb. Ma to destrukcyjny wpływ na nasze samopoczucie i często prowadzi do depresji.
Rozejrzyj się za dobrym treningiem asertywności lub materiałami do samo-pomocy, jeżeli chcesz temu zapobiec.

Kilka słów o autorze wpisu

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Od lat interesuje się tematyką rozwoju osobistego.Poprzez zapoznanie się z wieloma materiałami chciałabym podzielić się swoją wiedzą z użytkownikami serwisu BogatyUmysl.pl.

Sprawdź podobne artykuły w tej kategorii

Komentarze do tego wpisu

Podczas pisania komentarzy prosimy używać wyłącznie "czystego tekstu" bez znaczników bbcode, html. Wszelkie formatowanie tekstu będzie usuwane.

Dotacje

DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© 2013 Bogaty Umysł Sp.z.o.o. All rights reserved.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. zamknij